WORKSHOP


Fra RÅB til TRUT

I workshoppen 'FRA RÅB TIL TRUT' eksperimenterer vi med både tradionelle naturmaterialer og moderne erstatningsmaterialer. Sammen med eleverne laver vi vores egne blæseinstrumenter - af naturmaterialer ligesom i oldtiden, og af nutidens restmaterialer, men inspireret af oltidens instrumentformer. Vi taler om funktion og klangegenskaber, udforsker stedets lydegenskaber, og eksperimenterer med forskellige  ritualer for begravelse og ofringer, signaler til vækning, processioner, advarsel og at skræmme.   

Inspirationen kommer fra historiske instrumenter, men den moderne fortolkning kan variere. 

Tak til musiklærere fra Engesvang Skole og Højmarkskolen i Holsted, og til Klosterlund Museum, Museerne Sønderskov og Naturcenter Kongskilde for at være værter for vores workshops.

Workshop med 4. klasse fra Engesvang Skole på Klosterlund Museum om oldtidens blæseinstrumenter.

Praktiske detaljer

Klassetrin: Workshoppen egner sig til 4.-10. klassetrin + musiskoler.

Timefordeling: Vi vil anbefale en hel dag, men det kan aftales lokalt. 

Pris:Den afhænger af omfang og sted, så kontakt mig direkte.

Tidspunkt: Kontakt mig, så finder vi et egnet tidspunkt.

Ramme: Jeg leverer indhold, men forventer at skolens lærere er med i timerne. Min. 2 lærere.

Materialer: Jeg medbringer materialer. Hvis skolen ønsker at beholde de instrumenter eleverne laver, kan der blive tale om en merbetaling i særlige tilfælde.

Fag: Jeg samarbejder gerne med både musik-, håndværk & design-, historie- og udeskolelærerne, så erfaringerne forankres på skolen og fagene. Ingen tvivl: Musik er omdrejningspunktet, de øvrige fag kan spille en større eller mindre rolle.

Sted:  Forløbet kan gennemføres på skolens udeområde eller et naturområde i nærheden. 

Et par indtryk fra blæserworkshops

Tak til elever fra Freinetskolen i Valby, Højmarkskolen i Holsted, Engesvand Skole, kursister ved Naturcenter Kongskilde, Klosterlund Museum og Københavns Naturskole. Fotos: Ears Wide Open, Mikkel Arnfred, Kirsten Blicker Friis.

Reaktioner

Musikskolelærer:

I really like the part which we had to 'compose' different kind of signals and music for different purpose. I could also see how the kids had to think it through and figure it out - and they did with great success. As a musician and a music teacher it was amazing to see how long we came with music making.

Skolelærer, 8. klasse:

Projekt ”Fra Råb til Trut” har givet en nærværende og historisk stærk oplevelse af at være samskabende med fortidens stemmer. Muligheden for at agere og være fortiden i noget så håndgribeligt som lyde har styrket oplevelsen af de historiske tråde til nutiden. 

Skolelærer, 5. klasse:

At tænke den historiske tidslinje anderledes, i stedet for de kendte kanonpunkter bruges de musikalske instrumenter som nedslag. Det var interessant, og med noget mere konkret fokus på historien bag instrumenterne i tidsperioderne, kunne det blive rigtig spændende.

Museumsformidlere:

Det var hele ideen om, at der selvfølgelig også var lyd i oldtiden, men at vi ikke har den fjerneste anelse om, hvordan den egentlig var. Der er få eksempler på bevarede instrumenter, men vi ved ikke i hvilke sammenhænge de er blevet brugt, og de har naturligvis ikke udgjort HELE oldtiden lydkulisse. Den eksperimenterende tilgang til, hvordan lyden KUNNE have været, var givende.