WORKSHOP


Fra køkkenmødding til orkestergrav

Musikinstrumenter er resultatet af menneskelig innovation, til alle tider, alle steder i verden. Vi har brugt de materialer vi havde til vores rådighed. Og i stenalderen var det især knogler, skind, træ, sten og planter.

Vi laver instrumenter Inspireret af fund fra forskellige steder, og spille på dem. Vi taler om materialerne og om hvad vi måske brugte musik til dengang – og nu.

Der er mange instrumenter at udforske: Fløjter, brummere, percussion, mundbuer, horn.... og sten. Lyden af strandsten....kan være så meget mere end 'bare' lyden når de triller i vandkanten. Nogle steder har de klare toner, så man kan spille som på en xylofon.

Workshop og lydvandring med elever fra Møllebakke Skole på Falster.

Workshop med elever fra Freinetskolen i Valby.

Praktiske detaljer

Klassetrin: Workshoppen egner sig til 4.-10. klassetrin + musiskoler.

Timefordeling: Fra en halv til en hel dag, men det kan aftales lokalt. 

Pris: Den afhænger af omfang og sted, så kontakt mig direkte.

Tidspunkt: Kontakt mig, så finder vi et egnet tidspunkt.

Ramme: Jeg leverer indhold, men forventer at skolens lærere er med i timerne. 

Materialer: Jeg medbringer materialer. Hvis skolen ønsker at beholde de instrumenter eleverne laver, kan der blive i særlige tilfælde være tale om en merbetaling.

Fag: Jeg samarbejder gerne med både musik-, håndværk & design-, historie- og udeskolelærerne, så erfaringerne forankres på skolen og fagene. Ingen tvivl: Musik er omdrejningspunktet, de øvrige fag kan spille en større eller mindre rolle.

Sted:  Forløbet kan gennemføres på skolens udeområde eller et naturområde i nærheden. 

Hvis der er interesse for det, kan vi fokusere på en enkelt instrumentgruppe, f.eks. fløjter:  Kuglefløjter, panfløjter, kantblæste benfløjter og blokfløjter. Af ben, træ, ler og siv.  Så der er rigelig inspiration, også til et fløjtehold fra musikskolen.

Et par indtryk fra stenalderworkshops

Tak til elever fra Freinetskolen, Møllebakkeskolen på Falster, og gæster ved Ancestral Modernism.

Fotos: ERS WIDE OPEN, Mikkel Arnfred, Kirsten Blicker Friis.

Reaktioner

Musikskolelærer:

I really like the part which we had to 'compose' different kind of signals and music for different purpose. I could also see how the kids had to think it through and figure it out - and they did with great success. As a musician and a music teacher it was amazing to see how long we came with music making.

Skolelærer, 5. klasse:

At tænke den historiske tidslinje anderledes, i stedet for de kendte kanonpunkter bruges de musikalske instrumenter som nedslag. Det var interessant, og med noget mere konkret fokus på historien bag instrumenterne i tidsperioderne, kunne det blive rigtig spændende.

Museumsformidlere:

Det var hele ideen om, at der selvfølgelig også var lyd i oldtiden, men at vi ikke har den fjerneste anelse om, hvordan den egentlig var. Der er få eksempler på bevarede instrumenter, men vi ved ikke i hvilke sammenhænge de er blevet brugt, og de har naturligvis ikke udgjort HELE oldtiden lydkulisse. Den eksperimenterende tilgang til, hvordan lyden KUNNE have været, var givende.